.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
عمارت شهرباني بابلسر، ميراثي كه تنهاست
عاطفه خيرخواه
عمارت شهرباني بابلسر، ميراثي كه تنهاست

سالهاي سال وقتي از ميدان بسيج فعلي (شهرباني سابق) بابلسر عبور مي كردم، از مشاهده ساختمان زيبا و در عين حال قديمي شهرباني سابق كه در ضلع شمال غربي ميدان واقع است، لذت مي بردم اما مدتي است تقريبا بيش از يكسال، اين بناي زيبا از زيبايي افتاده و از بيرون كه به آن مي نگري، ساختمان متروكه اي را مي ماند كه عنكبوتها در آن جولان مي دهند و ...
نماي بيروني اين عمارت داربستي را مي ماند كه محل نصب انواع پارچه ها اعم از تبريك انتصاب ها و تسليت ها و اجراي مراسمها، خيرمقدم گويي و هزار و يك عنوان ديگر شده است.

اينكه چرا عمارت شهرباني اينگونه رها شده جاي بررسي دارد.

نيروي انتظامي؛ مالك عمارت شهرباني

در حالي كه نيروي انتظامي مالك بي چون وچراي عمارت شهرباني است، لذا اولين مرجعي كه مورد توجه واقع مي شود، نيروي انتظامي است.

تا چند سال گذشته كه فرماندهي انتظامي شهرستان بابلسر در اين بناي زيبا مستقر بود، اين عمارت، همچون موجودي زنده، جلوه مي نمود،حال كه مقابل ساختمان مركزي دانشگاه مازندران(ابتداي خيابان همت آباد) استقرار يافت، اين ساختمان، مثل ساختمان هاي متروكه شده است.

در بهترين حالت اين ساختمان مي تواند به عنوان مركز آموزش مورد استفاده قرار گيرد.

فرماندهي انتظامي شهرستان بابلسر مي تواند با ارائه يك طرح جامع و كامل به فرماندهي استان، مركز آموزش ناجا در چند شهر ساحلي مجاور را در اين عمارت راه اندازي نمايد.

در نگاهي ديگر، با توجه به اينكه بابلسر شهري ساحلي و گردشگرپذير است، عمارت شهرباني سابق مي تواند يك مركز اقامتي براي خانواده هاي ناجا باشد تا پرسنلي كه به بابلسر سفر مي كنند از اين مركز اقامتي بهره مند شوند.

عمارت شهرباني، دور مانده از چشم شهردار

اين روزها بابلسر در زيبايي و رعايت بهداشت و پاكيزگي زبانزد خاص و عام شده و مبادي ورودي شهر ساماندهي و زيباسازي شده است.
ايجاد فضاهاي سبز جديد در خيابان ها، بلوارها، معابر و ميدان ها، نگهداري و حفظ مطلوب آنها، تجهيز سواحل به وسايل بازي، ست هاي ورزشي، امكانات اقامتي براي مسافران و ... نشان از بهره مندي بابلسر از شهرداري پرتوان و متخصص دارد؛ لذا در چينين شرايطي از شهرداري چنين، انتظار توجه همه جانبه به همه امور مي رود.
اين انتظار بر شهروندان بابلسري رواست كه بخواهند شهرشان از نصب پارچه هاي رنگارنگ مصون باشد، عمارت زيباي شهرباني كه به عنوان اثري ملي در فهرست آثار ملي ثبت شده، نبايد از چشمان تيزبين شهردار دور بماند، دست كم براي حفظ زيبايي شهر بايد نصب هرگونه پارچه را ممنوع نمايد و يا حداقل در بافت هاي تاريخي شهر كه اتفاقا بابلسر نيز جزو شهرهايي است كه بيشترين بافت تاريخي را در استان دارد، اين ممنوعيت را اجرايي نمايد.
عمارت شهرباني مي تواند فرصتي براي شهرداري بابلسر باشد.

عمارتي كه مي تواند موزه شود

سوالي در ذهنم شكل گرفت كه آيا عمارت شهرباني مي تواند به موزه تاريخي - فرهنگي بابلسر تبديل شود؟
ايزدي معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مازندران در پاسخ به اين سوال بنده گفت:« سازمان ميراث فرهنگي،... استان آمادگي دارد بناهاي تاريخي كه در شهرهاي مازندران در اختيار دستگاه هاي اجرايي است را به موزه تبديل كند.»
ايزدي تبديل عمارت شهرباني بابلسر به موزه را با حفظ مالكيت نيروي انتظامي، منوط به امضاي تفاهم نامه ميان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان با نيروي انتظامي دانست و از اين پيشنهاد نيز استقبال كرد.

مزيد اطلاع مسوولين انتظامي استان و شهرستان بابلسر، با موافقت شوراي شهر ،شهرداري ساري نيز با حفظ مالكيت، بخشي از ساختمان قديمي شهرداري را براي ايجاد موزه در اختيار سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قرار مي دهد؛ در اين ميان عمارت شهرباني نيز براي استفاده هرچه بهتر شهروندان، هم استاني ها و گردشگراني كه به اين شهر زيبا سفر مي كنند مي تواند تبديل به موزه شود.

عاطفه خيرخواه


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

یک دوست 1 تير 1389
سلام
دوست من این توصیه ها تاثیر ندارد تا وقتی بر سر یک ملک در این جامعه بین چند سازمان دعواست آن چنان از قلم می افتد تا وقتی که کاملا متروکه گردد بعد به جهت مخروبه بودن و تخریب ظاهر شهر این بنا ها محکوم به تخریب می شوند تا آن گونخ ساخته شوند که به سود باشد نمونه : ساختمان گمرگ ، ساختمان هتل بین المللی ، ساختمان سابق تامین اجتماعی و فراوان بنا هایی که در شهر وجود دارد
نا شناس 3 تير 1389
بابلسر از بي كفايتي برخي مديرانش رنج مي برد،
نا شناس 4 تير 1389
سلام-خانم خیرخواه به نکته قشنگی اشاره کرد، من فکر می کنم سازمان گردشگری باید اماکن تاریخی در اختیار نهادها و سازمانها را از آنان خریده و یا طبق مصوبه ای از آنان تحویل بگیرد تا اینگونه شاهد از بین رفتن این آثار ارزشمند نباشیم.صادقعلی رنجبر
نا شناس 12 تير 1389
مديرمسوول محترم نشريه هفتگي ساحل سبز با سلام احتراما، در شماره 169 آن نشريه به تاريخ 7 تير 1389 در صفحه 7 مطلبي با عنوان «عمارت شهرباني بابلسر، ميراثي كه تنها رها شده است» در ستوني با نام «ميراث» به چاپ رسيده است كه متعلق به اينجانب «عاطفه خيرخواه» مي باشد و در سايت شمال نيوز در معرض ديد علاقمندان قرار دارد، اما متاسفانه اين يادداشت با نام يكي از اعضاي تحريريه آن نشريه به چاپ رسيد كه مايه تاسف و تألم خاطر اينجانب و مدير پايگاه اطلاع رساني شمال نيوز گرديد. شايسته است جهت رعايت اخلاق حرفه‌اي در عرصه رسانه، مطلب ياد شده با ذكر نام نويسنده واقعي و منبع آن در شماره بعدي نشريه ساحل سبز چاپ و نسبت به تصحيح و پوزش اين رفتار غيرحرفه اي اقدام شود. عاطفه خيرخواه روزنامه نگار رونوشت: خانه مطبوعات استان مازندران مديرپايگاه اطلاع رساني شمال نيوز

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.075 seconds.